”Hur kunde drömmen om småskalig mångfald förvandlas till vad som kan beskrivas som storskalig skolindustri?” Den frågan ställer Journalisten Kent Werne i LO-rapporten ”Skolindustri – hur mångfald blev enfald”.

I en artikel i tidningen Skolvärlden kommenterar Håkan Wiclander, ordförande för Idéburna Skolors Riksförbund, rapporten som tydligt visar baksidan av en skolmarknad styrd av vinstintressen.

”En som istället stämmer in i LO:s kritik är Håkan Wiclander, ordförande Idéburna skolors riksförbund. Han delar bilden av att friskolereformen kidnappades av andra intressen än de som låg till grund för beslutet från början, och att de små, icke vinstdrivande verksamheterna marginaliseras av de stora, riskkapitalägda eller börsnoterade drakarna.

– Den bidrog till mångfald i början, men sedan har den blivit något annat. De vinstdrivna skolornas tillväxt har drivit fram en mycket större kontrollapparat från statsmakten, en typ av kontroll som större koncerner klarar av, med sina kanslier, jurister och så vidare. Men ett litet kooperativ gör inte det, säger han.”

Läs hela artikeln här

Läs rapporten här