Igår släppte Skolverket statistik kring hur de beviljade statsbidrag för läxhjälp fördelats ute på landets skolor. Flera av mottagarna är idéburna skolor.

Av statistiken framgår att flera idéburna skolor beviljats stöd. Bland dem finns till exempel Södertörns Friskola Ekonomisk förening som beviljats 100 000 kr, Stiftelsen Martinskolan Söders Waldorfskola som beviljats 430 000 kr och Stiftelsen Viktor Rydbergs skola som beviljats 100 000 kr. Pengarna är öronmärkta för läxhjälpssatsningar och måste återbetalas om de inte används för detta ändamål. Utbetalningar sker i juni och augusti med redovisning i januari året därpå, enligt Skolverket.

Lärarnas tidning rapporterar idag att den enskilda aktör som sticker ut mest i statistiken är Internationella Engelska skolan, ett aktiebolag som ägs av bland annat amerikanska riskkapitalbolaget TA Associates. Bolaget beviljades läxhjälpsbidrag på 18,4 miljoner kronor för alla sina elever.

Foto: Skärmdump från Skolverkets statistik.