På friskolan Filosofiska i Skarpnäck får inga vinster lämna skolan.
Som enda skola i Stockholm driver man ett aktiebolag med en inbyggd begränsning mot att tjäna pengar.
– Hade alla valt den här formen hade diskussionen om vinster i välfärden inte funnits, säger grundaren.

I förra veckan berättade Mitt i om hur det nya förslaget om vinsttak i välfärden skulle påverka Stockholms friskolor. Där beskrev vi hur fyra av fem skolbolag i stan gör högre vinst än den föreslagna gränsen.

Men det finns redan idag en typ av aktiebolag där det inte går att ta ut några vinster – så kallade ”svb-bolag”. Bolagen fungerar som vanliga aktiebolag men möjligheten att ta ut utdelning är i stort sett noll. Pengarna måste stanna i bolaget – antingen användas direkt eller sparas till framtida investeringar och utgifter.

I Sverige finns bara en handfull skolor som använder bolagsformen. I Stockholm bara en – Filosofiska i Skarpnäck som drivs av Dick Holmgren.

Läs hela artikeln i Mitti Stockholm här.