”Idéburna skolors riksförbund delar utredningens ambition att alla barn ska erbjudas tidiga insatser och stöd för att inte komma efter när det gäller de grundläggande färdigheterna läsa och skriva samt grundläggande matematisk förståelse. Tidiga insatser kan förhindra att svårigheter förvärras då misslyckanden ofta ger negativa spiraler. Förmågan att ta till sig skriftlig information och en god språklig kompetens är också centralt för all fortsatt kunskapsutveckling.”
Senaste inlägg
Granska granskningsregimen! Läs Ingrid Carlgrens essä om bristen på tillit till lärare och rektorer
Barn och unga i samhällsvård SOU 2023: 66 – ISRs yttrande
Här är friskolorna som vill ha din hjälp, Akelius
Römosseskolan i Göteborgs-Posten
ISR om SOU 2023: 69 – Ökat informationsflöde till brottsbekämpningen
ISR avstyrker nya regler för SKA
Avhandling om Idéburna skolor i Sverige
ISR avstyrker AI som enskilt ämne
Organisera register så idéburna syns!
En nationell skolpengsnorm – ny utredning
Forska på Idéburna! ISRs inspel till forskningspropositionen 2024
Samhället mot skolattacker SOU 2023:28
ISR avstyrker förslag från Skolinformationsutredningen
Det svänger snabbt kring digitaliseringen
Ett generalfel att klumpa ihop vinstutdelande skolföretag med idéburna skolor, Edholm