Filosofiska meddelade idag att de inom kort utökar sina två förskolor med en grundskola i Skarpnäck, söder om Stockholm. Grundskolan drivs idag av föräldra- och personalkooperativet Skarpnäcks Fria Skola som valt att låta verksamheten övergå till Filosofiska. Och Skolinspektionen har gett grönt ljus.

– För skolan är det här ett bra och spännande steg framåt. I Filosofiska har vi dels hittat en stabil och långsiktig ägare, dels en garant för att skolans kreativa pedagogik kommer att leva vidare och utvecklas, säger Anna Lindqvist, vice ordförande i Skarpnäcks Fria Skolas styrelse i ett gemensamt pressmeddelande.

– Det känns fantastiskt att vi nu kan erbjuda en pedagogisk kontinuitet från förskola upp till årskurs nio. Vi vet att det finns ett stort intresse av fler grundskolor i området och ser fram emot att möta det behovet, avslutar Dick Holmgren, grundare av Filosofiska.

Filosofiska är medlem i Idéburna skolors riksförbund sedan 2014 och ett av få aktiebolag med särskild vinstutdelningsbegränsning (svb) i Sverige.

Personen på bilden är Dick Holmgren, grundare av Filosofiska. Foto: Idéburna skolors riksförbund