Har du missat debatten om Ägarprövningsutredningen och vinster i välfärden i Dagens samhälle?

Nätverket för Gemensam välfärds Gunilla Andersson besvarar nu Marcus Strömbergs, vd Academedia, med repliken ”Vi vill ha valfrihet utan vinstintresse i välfärden!” (26/6) i Dagens samhälle.

Debatten har dessförinnan föregåtts av Strömbergs initiala artikel ”Trist att ISR klagar på Academedia”(16/6), Idéburna riksförbunds Birgitta Ljungs replik ”Dags för skilsmässa mellan vinstdrivande och idéburna” (17/6)  och Strömbergs slutreplik ”Vi som tror på valfrihet borde stå enade” (23/6).

Debatten har varit engagerad och omfattande och tar på många sätt temperaturen på den heta frågan om vinster i välfärden och olika friskolors förhållningssätt till detta. I debatten har idéburna friskolor företrätts av Idéburna skolors riksförbund.